Oleh DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN
Sewaktu saya menulis artikel ini, GST telah pun diluluskan oleh kerajaan dan parlimen Malaysia
dengan undi majoriti ahli dewan rakyat. Namun apa pula sebenarnya
pandangan ahli fiqh dan ulama berkenaannya? Banyak perbincangan timbul
berkenaan cukai lantaran pengumuman kerajaan untuk memperkenalkan Goods
and Service Tax (GST) bermula April 2015 nanti.
Tidak kurang juga yang mengulas berkaitan hukum GST terbabit, ada
yang mendakwanya haram secara mutlaq (total), ada juga yang
menganggapnya haram kerana sebab-sebab lain dan sebagainya. Ada pula
yang menyebutnya sebagai harus lagi halal. Menteri Agama pula menyatakan
tiada keperluan untuk membincangkan hukum GST di peringkat Majlis
Fatwa.
HUKUM KERAJAAN MENGENAKAN CUKAI
Penulisan
ringkas ini akan berkongsi persoalan cukai menurut ahli fiqh Islam
berdasarkan ijtihad masing-masing. Secara umumnya, para ulama fiqh
terbahagi kepada tiga kumpulan dalam menentukan hukum kerajaan
mengenakan cukai. Ia seperti berikut:-
1.Haramnya cukai secara mutlak. Mereka berhujjah berdasarkan dalil :
a.Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 188 yang mengharamkan memakan harta sesama manusia secara bathil.
Justeru, pungutan cukai dianggap tergolong dalam pendapatan yang bathil kerana tanpa rela dan keperluan mendesak.
b.Sabdaan Nabi sallaallahu ‘alaihi wasallam yang menyebut, ertinya:
“Janganlah kami menzalimi dan tiada halal harta seseorang muslim yang
(diambil) tanpa disertai rela dan izin dari pemiliknya.” (Riwayat Ahmad :
hadis sohih)
Justeru, mengambil cukai dari rakyat sedang rakyat tidak rela disebabkan pendapatan kerajaan yang mewah adalah tiada halal.
c.Sabda Nabi sallaallahu ‘alaihi wasallam, Ertinya:
“Telah datang kepada Nabi seorang wanita yang berzina yang ingin
dilaksanakan hukuman had ke atasnya tetapi baginda menjawab, “Demi
jiwaku pada tangan Allah, seseungguhnya wanita itu telah bertaubat yang
sekiranya seorang pemungut cukai bertaubat juga akan diampunkan
baginya.” (Riwayat Muslim : Sohih)
Justeru, pemungut cukai adalah haram kerana itu baginda Nabi menyebut ‘bertaubat’ menunjukkan ianya berdosa.
d.Nabi bersabda, Ertinya:
“Sesungguhnya penguasa yang mengenakan ‘Maks’ (sebahagian
menterjemahkannya sebagai cukai) adalah di dalam neraka.” (Riwayat Ahmad
: Sohih menurut Al-Suyuti)
2.Harus secara sementara waktu ke atas si kaya pada kadar tertentu di musim wujudnya keperluan.
a. Dalil mereka: Sabda Nabi, ertinya: “Sesungguhnya pada harta itu ada kewajiban lain selain zakat.” (Riwayat At-Tirmidzi : Dhoif menurut Al-Suyuti, Albani, )
b.
Berlandaskan Siyasah Syari’iyyah yang digubal berdasarkan keperluan
semasa. Sebagaimana fatwa Imam Malik yang berkata, ertinya:
Wajib
ke atas orang ramai menebus tawanan perang mereka walaupun mereka
terpaksa menggunakan harta mereka sendiri (Ahkam al-Quran, Ibn Arabi,
60/1). Imam Al-Qurtubi juga menguatkan hal ini dengan katanya “Sepakat
ulama apabila wujudnya keperluan untuk kaum muslimin dalam sesebuah
negara iaitu selepas digunakan wang zakat dari baitul mal maka wajib
pula dibantu dengan menyalurkan wang (dari cukai rakyat). (Tafsir
Al-Qurtubi, 2/223).
Hal ini juga ditegaskan oleh Imam Al-Syatibi
dalam kitabnya al-I’tisom. Imam Al-Ghazzali juga menyatakan yang sam
apabila dia menyebut, ertinya, “Apabila sudah kosong milikan negara
daripada harta, dan tiada lagi harta awam yang boleh memenuhi keperluan
tentera, sehingga jika tentera terpaksa bekerja lain bagi mendapatkan
pendapatan dan meninggalkan tugasan tentera, maka dibimbangi masuknya
musuh ke neraka umat Islam atau pemberontakan fitnah, maka haruslah bagi
pemerintah mengenakan kepada si kaya kadar (cukai) bagi memenuhi
keperluan tentera. (Al-Mustasfa, 1/426)
Namun, konteks fatwa ini
kelihatan tidak begitu menepati situasi Malaysia kerana negara kita
masih tidak sampai ke tahap tersebut.
3.Harus mengenakan cukai pada sekadar memenuhi maslahat umum pentadbiran Negara.
Pendapat
ini dipegang oleh Sheikh Mahmud Syaltut, (Al-Fatawa al-Kubra, hlm 116),
begitu juga Sheikh Abu a’la al-Mawdudi yang menyatakan, harus dikenakan
cukai jika wang bayaran cukai itu adalah bagi kemaslahatan awam.
(Nazariyat al-Islam, hlm 313). Sheikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi juga
berijtihad harus dikenakan cukai bagi kemaslahatan awam sambil
mengatakan perkataan ‘Maks’ di dalam hadis ancaman neraka itu oleh Nabi
SAW itu membawa maksud khusus iaitu, ertinya: iaitu jenis cukai yang
difardhukan oleh sebahagian pemerintah untuk bersenang-senang mereka
dengannya dan penyokong mereka walaupun menyempitkan rakyat mereka.
(Fiqh al-Zakat, Qaradawi, 2/987)
Prof. Dr Ali Muhydin al-Qurrah
Daghi menyatakan Ini juga merujuk kepada sebahagian cukai yang dikenakan
pada zaman pemerintahan awal Islam seperti AL-KHARRAJ (cukai tanah),
AL-'USHUR ( cukai perniagaan 10 % ke atas perniagaan non muslim) dan
AL-JIZYAH (cukai individu) . Kesemua cukai ini digunakan sebaikanya
untuk kepentingan dan kebaikan rakyat.
TARJIH PANDANGAN
Penulisan
ringkas ini tidak mampu untuk membuat tarjihan pendapat yang terkuat
secara komprehensif, namun secara umumnya perbincangan hukum cukai dalam
Islam tidak dapat lari dari menimbang di antara maslahat kebaikan dan
kemudaratan darinya. Walaupun sewaktu wujudnya dalil-dalil berkaitan
cukai, namun menurut majoriti ulama’, nas yang berkait dengan urusan
siyasah dan pentadbiran mesti dilihat kepada ‘illah atau sebab utamanya
ianya disebutkan oleh Nabi SAW. Melihat kepada objektifnya iaitu membawa
lebih kebaikan berbanding kemudaratan. Beberapa jenis hukum dalam
urusan muamalat boleh berubah dengan berubahnya masa dan zaman serta
keperluan.
Namun apapun, kaedah fiqh ada menyatakan “Menolak
Keburukan didahulukan dari Membawa Kebaikan (tambahan)”. Justeru, jika
benar tanpa GST atau cukai jualan dan servis, maka ini ekonomi negara
bakal terancam, kelangsungan negara menjadi longgar, tatkala itu cukai
boleh berubah menjadi harus dan hal ini boleh dinilai dari masa ke
semasa.
Sebahagian ahli ekonomi menyimpulkan cukai GST mampu
membawa kestabilan fiskal dalam kewangan negara dan keutuhan pendapatan
kerajaan. Manakala sebahagian yang lain menyatakan cukai hanya
menyebabkan inflasi semakin sukar dikawal, kenaikan harga dalam majoriti
barangan yang akhirnya membawa kesan buruk kepada hampir semua kelas
pendapatan rakyat khususnya yang berpendapatan sederhana dan rendah.
Disebabkan harga barang menjadi menaik, kuasa beli dan nilai matawang
menjadi turun.
Cukai seperti ini mungkin sangat releven bagi
sesebuah negara yang belum memperkenalkannya khususnya seperti cukai
pendapatan, korporat dan sebagainya. Namun, memperkenalkan cukai baru
sedangkan kantung kewangan negara masih utuh dan perbelanjaan awam masih
boleh dikawal dan diperbetulkan, sudah tentu lebih cenderung hukumnya
kepada HARAM, kecuali jika ia bersifat sementara sebagaimana fatwa
kumpulan kedua ulama.
Negara Malaysia yang telah sedia ada cukai
jualan dan servis sejak beberapa puluh tahun lepas, namun untuk
meniadakannya secara drastik bakal menyaksikan kekalutan pengurusan
kewangan, pentadbir awam dan negara berada dalam kesukaran yang
dibimbangi membawa lebih mudarat berbanding manfaat. Jika hukum haram
yang ingin dipegang sebagai terkuat, maka sejak berpuluh tahun sebelum
ini cukai ini sudah haram dan patut ditegaskan agar tidak perlu dibayar
serta jangan dibayar. Bukanlah sekarang masanya untuk terus menolak
cukai secara sepenuhnya.
Berkenaan GST pula, jika mampu
dibuktikan sebagai penyusunan semula metode cukai dan seterusnya mampu
diurus dengan lebih baik, telus dan lebih kurang menekan berbanding
sistem percukaian cukai jualan dan khidmat sebelum ini, maka saya
rasakan GST boleh disokong pelaksanaannya atas dasar, mengambil kaedah
Fiqh iaitu mengambil yang kurang mudarat di antara dua kemudaratan.
ANTARA SYARAT
Namun
tentunya, keharusan berdasarkan pertimbangan kaedah “yang kurang
mudarat dari dua mudarat” ini mestilah diikat dengan beberapa perkara
antaranya seperti :-
1.Kadar 6 % patut dimulakan dengan lebih
rendah agar tidak berlaku sebarang perubahan drastik terhadap peniaga
dan rakyat. Mungkin kadar 3 % lebih sesuai sebagai permulaan.
2.Sebarang
ketirisan dan kelemahan pengurusan hasil kewangan oleh kementerian yang
dibuktikan oleh Jabatan Audit Negara mestilah dikenakan tindakan keras
dan segera bagi memastikan setiap hasil cukai yang diterima tidak
disalahgunakan oleh pentadbir awam dan ahli politik yang berkuasa. Kita
tidak mahu laporan kelemahan dan salah urus tadbir kewangan yang
didedahkan Jabatan Audit Negara pada setiap tahun menjadi hanya bebelan
awam secara berkala tanpa sebarang tindakan jitu.
3.Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia patut diberi kuasa dan kemampuan pendakwaan
dengan lebih berkesan agar tiada peniaga yang mampu lari dari GST atau
tiada pegawai awam boleh memanipulasi pelaksanaan GST untuk kepentingan
mereka.
4.Pihak KPDNKK mestilah mempunyai mekanisme terbaik dan jitu
dengan jumlah pegawai yang mencukupi bagi menangani kenaikan harga yang
disengajakan oleh peniaga sejurus GST dikuatkuasakan.
5.Peruntukan
bajet kepada semua kementerian yang BELUM digunakan sewajarnya
dilaporkan semula dalam bajet tahun berikutnya. Jangan dipaksa sesebuah
jabatan atau kementerian menghabiskan wang peruntukan sehingga
sebahagian mereka ‘terpaksa’ menghabiskannya kepada perkara yang
sia-sia dan merugikan rakyat serta pecah amanah.
Pada waktu
beberapa perkara utama ini gagal dipastikan dan jika kemudaratan pula
bertambah ke atas peniaga dan rakyat, tatkala itu, pihak yang
mengharuskan GST dikira telah membuat keputusan yang memudaratkan ahli
negara dan rakyatnya, itu tidak lain membawa kepada dosa dan pengabaian
amanah.
www.zaharuddin.net
Home »
Penulis Tamu
» Cukai, GST, amanah dan hukum Islam
Cukai, GST, amanah dan hukum Islam
Written By zabidi on Wednesday, 28 May 2014 | 21:31
Labels:
Penulis Tamu
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !