Oleh Wan Nik Wan Yussof, Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan
PAS perlu serius
Sebaik
selesainya dua pilihan raya kecil, Bukit Gelugor dan Teluk Intan
nampaknya Suruhanjaya
Pilihan Raya Malaysia (SPR) sibuk pula dengan
tugas kajian semula persempadanan bahagian pilihan raya. Ia merupakan
tugas asasi SPR seperti termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Ia
dinyatakan secara khusus di dalam Fasal (2) Perkara 113 dan Bahagian I
Jadual Ketiga Belas; Perkara 116 dan 117, Perlembagaan Persekutuan.
Menurut peruntukan perlembagaan, urusan kajian semula persempadanan
perlu dilakukan setiap 10 tahun sekali. Ia perlu demi untuk menyeimbangi
perkembangan sosial, budaya, pembangunan melibatkan topografi,
perkembangan demografi, kemudahan asas dan komunikasi di sesebuah
bahagian pilihan raya (Negeri dan Persekutuan) untuk mempastikan amalan
demokrasi sentiasa subur dan praktikal. Sehingga kini, telah berlaku
sebanyak enam kali persempadanan bahagian pilihan raya, iaitu tahun
1958, 1966, 1974, 1983, 1992, 2003 dan tahun 2014 ini adalah yang
ketujuh.
Gerrymandering
Berdasarkan senario kajian
persempadanan yang lepas itu, strategi persempadanan biasanya diambil
kesempatan oleh pemerintah (dibuat oleh SPR setelah mendapat kelulusan
Perdana Menteri) untuk memasukkan unsur-unsur yang menguntungkan dalam
usaha bagi mengukuhkan demi mengekalkan kuasa/geopolitik yang disebut
sebagai gerrymandering.
Konsep gerrymandering ini diasaskan oleh
gabenor Massachusetts, Amerika Syarikat, Elbridge Gerry (1744-1814) pada
tahun 1812. Konsep ini menerangkan tindakan memanipulasi secara sengaja
pihak berkuasa dalam penyusunan dan pengaturan semula kawasan-kawasan
pentadbirannya bagi mempengaruhi keputusan pilihan raya yang akan
datang. Tujuan untuk mengurangkan undi parti pembangkang dan memenangkan
parti pemerintah. Contoh mikro gerrymandering ialah kes Dun Kajang dan
Dun Bangi semasa persempadanan bahagian pilihan raya tahun 2003
dibuktikan melalui satu kajian oleh Junaidi Awang Besar &
rakan-rakan (2012) yang mendapati persempadanan semula pilihan raya itu
menyebabkan berlakunya perubahan bilangan pemilih secara keseluruhan,
perubahan bilangan pemilih mengikut kaum, perubahan kedudukan dan
pertambahan serta pengurangan daerah mengundi, dan Dun Kajang
dibelahbahagi diwujudkan pual satu Dun baru iaitu Bangi. Ini sudah tentu
memberi kesan terhadap keputusan pilihan raya, apabila sempadan baru
bagi Dun Kajang dan Dun Bangi telah digunapakai dalam pilihan raya umum
2004 dan 2008, serta 2013.
Keputusan pilihan raya umum 2004
memang telah memberi kelebihan kepada parti pemerintah iaitu Barisan
Nasional (BN). Namun ia berubah pada 2008 dan 2013 apabila BN gagal
mempertahankan kerusi itu selepas sepenggal. Ia sudah tentu, faktor
persempadanan bukanlah menjamin sepenuhnya strategi pengekalan dominasi
pemerintah. Ia ada kaitan dengan perubahan landskap politik baru
Malaysia, apabila isu-isu sosiopolitik bersifat merentasi perkauman dan
geopolitik. Namun pada tahun 2008 dan 2013 dalam konteks Dun Kajang,
cara gerrymandering tidak lagi relevan kerana faktor “tsunami politik”
yang dijana oleh faktor isu semasa, ketidaktelusan dan
ketidakbolehpercayaan terhadap pemerintah. Ia juga dikaitkan dengan
ekonomi, perkauman dan politik setempat yang telah “menenggelamkan
status quo dan hegemoni politik BN yang berteraskan politik pembangunan.
Asas Persempadanan
Skop persempadanan oleh SPR adalah
aspek keperwakilan di setiap negeri yang terbahagi kepada empat struktur
bahagian pilihan raya iaitu bahagian Parlimen, di dalam Parlimen pula
diwujudkan bahagian Dewan Undangan Negeri (Dun), kemudian dalam Dun
dibahagikan kepada Daerah Mengundi (DM) dan di dalam setiap DM adanya
lokaliti sebagai unit terkecil. Keempat-empat peringkat bahagian
persempadanan tersebut, SPR akan melakukan kajian semula persempadanan
setiap antara 8-10 tahun.
Apa pun asas bagi persempadanan di
sisi SPR adalah berlandaskan kepada rasionaliti jumlah pemilih,
keluasan, sempadan pentadbiran dan ketersampaian khidmat wakil rakyat
(Ahli Parlimen/Ahli Dun) kepada pengundi.
Walaupun begitu, ruang
untuk mengimbangi kuasa SPR di dalam melakar semula (menyempadankan)
bahagian pilihan raya ini masih ada. Peluang itu disediakan oleh
peraturan yang ada masih membolehkan pihak-pihak tertentu mengemukakan
cadangan balas (syor representasi) kepada SPR.
Syor representasi
Pihak yang ada hak mengemukakan syor representasi ialah pengundi
kalangan pemilih berdaftar di dalam bahagian pilihan raya masing-masing,
Pihak Berkuasa Tempatan dan Kerajaan Negeri. Syor representasi, berupa
suatu cadangan dan atau bantahan boleh dilakukan di dalam dua peluang,
iaitu semasa pameran draf persempadanan semula dan semasa tempoh rayuan
selepas SPR melakukan siasatan tempatan terhadap cadangan yang
diterimanya.
Pihak SPR pula akan mempertimbangkan sebarang
cadangan/bantahan oleh ketiga-tiga pihak tadi berlandaskan rasionaliti
seperti keadaan peta, senarai pemilih mengikut DM, jumlah pemilih
mengikut tempoh masa yang ditetapkan, kemudahan untuk mengundi dan
kemudahan menjalankan aktiviti harian dan pelbagai alasan.
Persempadanan kawasan pilihan raya ini amat penting kerana selain
daripada menentukan bahagian-bahagian yang perlu ada dalam pilihan raya
ia juga bertujuan, pertamanya untuk memastikan tidak berlaku
ketidakseimbangan atau hal yang menyulitkan pentadbiran kerajaan
peringkat daerah (jajahan) atau PBT berikutan pertambahan penduduk,
terutama bahagian pilihan raya yang menjadi pusat aktiviti utama.
Keduanya pula, bertujuan memenuhi matlamat murni kajian semula
persempadanan iaitu mewujudkan bahagian pilihan raya yang positif
terhadap amalan berpilihan raya secara bebas, adil dan demokratik.
Peranan PAS
Berdasarkan tatacara persempadanan bahagian pilihan
raya, pihak SPR terlebih dulu perlu memaklumkan kepada Yang di-Pertua
Dewan Rakyat dan Perdana Menteri serta selari dengannya suatu notis
dikeluarkan dalam sekurang-kurangnya satu akhbar tempatan dan disiarkan
dalam Warta, serta dipamerkan di semua bahagian-bahagian pilihan raya
selama satu bulan untuk pemeriksaan dan cadangan balas orang ramai.
Selepas itu, proses persempadanan bermula dengan arahan Ibu Pejabat SPR
(dikeluarkan setelah tamat tempoh lat 8 tahun dengan selesainya kajian
semula persempadanan sebelum ini) kepada Pengarah Pilihan Raya Negeri
untuk mengumpul maklumat-maklumat bilangan pemilih di bahagian-bahagian
Pilihan Raya Parlimen dan Negeri, kemudahan-kemudahan baru seperti
bangunan pejabat, sekolah untuk digunakan sebagai tempat mengundi, atau
kemudahan perhubungan serta pengangkutan.
Sehubungan tempoh
pameran (sebulan), peluang mengemukakan syor representasi berupada
cadangan/bantah boleh dilakukan kepada SPR. Kemudian SPR pula mesti
mengadakan siasatan tempatan untuk meneliti rayuan dan cadangan balas
yang diterima dalam tempoh pameran itu. Ada tiga pihak yang boleh
mengemukakan syor: 1) mana-mana Kerajaan Negeri, 2) Pihak Berkuasa
Tempatan, dan 3) kumpulan 100 orang pemilih dan lebih yang berdaftar di
bahagian-bahagian pilihan raya yang terlibat dengan kajian tersebut.
Bagi PAS mahupun rakan Pakatan Rakyat, peluang mengemukakan syor itu
sebaiknya dimanfaatkan secara serius bila tiba masa pameran nanti. Ia
boleh dibuat atas nama pihak ketiga, iaitu kumpulan 100 orang atau lebih
pemilih tempatan di mana bahagian pilihan raya yang memerlukan cadangan
balas atau bantahan kepad SPR. Kepentingan utama syor representasi itu
adalah bagi memastikan draf sempadana baru itu tidaklah menyebelahi
pemerintah atau mirip mengekalkan kuasa Barisan Nasional.
Sehubungan itu, langkah yang perlu ialah kumpulan 100 orang pemilih
hendaklah meneliti draf sempadan itu nanti dengan mengambil kira
kepentingan sosioekonomi, komunikasi dan sosiobudaya serta pusat
aktiviti komuniti (central business district) masing-masing. Sekiranya
apa yang dipamerkan oleh SPR itu boleh menyebabkan kesusahan dan
menimbul halangan kepada komuniti pengundi/penduduk di situ, maka
cadangan/bantahan (yang disertakan alasan-alasan) bolehlah disyorkan.
Oleh sebab itu, bagi memudahkan urusan syor representasi nanti,
bolehlah kumpulan 100 orang pemilih membentuk satu Jawatankuasa
Bertindak Persempadanan bagi meneliti dan memberi cadangan/bantahan atas
syor SPR dalam perkara yang melibatkan kepentingan komuniti pemilih di
lokaliti masing-masing.
Misalnya membantah syor nama baru bagi
Dun/Parlimen kerana nama asalnmya lebih baik/memiliki nilai sejarah yang
disanjung oleh penduduk tempatan; atau mencadangkan daerah mengundi A
dikeluarkan dari Dun baru berikutan kesulitan jalan perhubungan (tiada
jalan/terhalang kerana sungai/terpisah oleh bukit) untuk ke tempat
mengundi; atau mencadangkan Dun B dimasukkan bersama-sama Dun C di dalam
Parlimen yang sama disebabkan majoriti pemilih dari Dun B menjalankan
aktiviti ekonomi, pendidikan anak-anak dan pusat beli-belah adalah di
dalam Dun C. Semua syor oleh kumpulan 100 pemilih ini hendaklah
dipersetujui/ditangani dalam satu representasi ditujukan kepada
Setiausaha SPR.
Peranan negeri Pakatan Rakyat
Sebagaimana dinyatakan, pihak Kerajaan Negeri dan PBT turut berpeluang
mengemukakan syor representasi persempadanan ini. Oleh sebab itu, bagi
negeri bawah kuasa Pakatan Rakyat atas nama Kerajaan Negeri, bolehlah
mengemukakan cadangan/bantahan bagi kerajaan di negeri masing-masing
(Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang). Matlamatnya bagi mengimbangi
pameran persempadanan oleh SPR agar relevan dengan pentadbiran negeri.
Sekiranya apa yang dipamerkan oleh SPR tidak relevan dalam konteks
pentadbiran negeri, maka cadangan/bantahan (yang disertakan
alasan-alasan) bolehlah disyorkan.
Begitu pula, PBT di negeri
Pakatan Rakyat perlu dimanfaat sama bagi mengemukakan cadangan/bantahan
berlandaskan perancangan pembangunan dan perkembangan demografi di dalam
kawasan operasi agar selari dengan ketersampaian pengundi. Terutama
apabila didapati apa yang dipamerkan oleh SPR tidak relevan dalam
konteks perancangan pembangunan dan kependudukan PBT.
Sekiranya
syor representasi (cadangan/bantahan) oleh mana-mana pihak tidak
diterima semasa siasatan tempatan, syor tersebut masih boleh dibangkit
semula dalam bentuk rayuan ketika pameran semula (selama sebulan) bagi
membolehkan SPR membuat apa-apa pindaan syor persempadanan bahagian
pilihan raya berkenaan.
Apa yang penting, persempadanan semula
bahagian pilihan raya kali ke-7 nanti dapat meningkatkan tahap
perwakilan rakyat di negara ini. Sekaligus akan memenuhi amalan pilihan
raya yang lebih demokratik apabila bertambahnya bilangan Dun dan
Parlimen selari dengan nisbah pengundi yang dijangka mencecah 15 juta.
Semoga kerterlibatan semua pihak bakal membantu SPR melaksanakan
persempadanan semula bahagian pilihan raya yang lebih telus dan adil.
Sekaligus akan terlaksananya prinsip demokrasi yang mengambilkira nisbah
yang seimbang antara bilangan pemilih dengan jumlah bahagian pilihan
raya Dun dan Parlimen.
Home »
Penulis Tamu
» Menghadapi persempadanan semula bahagian pilihan raya
Menghadapi persempadanan semula bahagian pilihan raya
Written By zabidi on Tuesday, 17 June 2014 | 13:32
Labels:
Penulis Tamu
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !