PUSAT Asuhan Tunas Islam (Pasti) yang ditubuhkan sejak tahun 80-an menjadi pilihan ibu bapa
hari ini dari pelbagai peringkat kerana kurikulum pendidikannya yang
istimewa dan berbeza dengan pusat pendidikan pra sekolah yang lain.
Walaupun terhad dari segi prasarana termasuklah terjejas akibat banjir
di beberapa buah negeri, ini tidak menghalang Pasti meneruskan
operasinya.
Ikuti butiran lanjut mengenai perkembangan Pasti
bersama Pengarah Jabatan Pasti Malaysia, Hassan Hassan Ahmad Ahmad
dalam wawancaranya bersama Wartawan Kanan Harakah, NYZA AYOB
WARTAWAN: Boleh saudara ceritakan
perkembangan Pasti hari ini yang menyebabkan ia menjadi pilihan ibu bapa
untuk menghantar anakanak mereka bagi mengikuti pendidikan pra sekolah?
HASSAN AHMAD: Pasti merupakan pusat pendidikan pra sekolah yang berteraskan Islam dan
merupakan rangkaian pra sekolah milik parti Islam yang terbesar di
Malaysia. Ia juga mempunyai kurikulum pra sekolah yang terbaik.
Keistimewaan Pasti dapat dilihat apabila murid-murid lepasan Pasti yang
masuk ke sekolah arus perdana kebanyakannya cemerlang dan lebih ke
hadapan jika dibandingkan dengan pra sekolah yang lain, termasuk pra
sekolah atau tadika kerajaan.
Baru-baru ini juga Pasti telah
memberi kerjasama dengan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dengan
membenarkan sebilangan Pasti untuk dikunjungi pegawaipegawai dari
kementerian ini.
Ini kerana pihak kementerian mohon untuk buat
kajian di Pasti disebabkan berdasarkan dapatan NKRA menunjukkan
pencapaian murid-murid lepasan Pasti ini lebih tinggi daripada lepasan
tadika kerajaan mahupun tadikatadika lain.
Ini jelas membuktikan
murid-murid lepasan Pasti lebih berkualiti dan tinggi pencapaiannya
hasil daripada kurikulum yang terbaik. Setakat ini kita telah mempunyai
lembaga pakar kurikulum Pasti yang terdiri daripada pakarpakar
pendidikan dan profesorprofesor.
Sekarang kurikulum kita juga di peringkat akhir untuk pemurnian bagi menjadikan kurikulum dan jenama Pasti ini bertaraf dunia.
Bagaimana boleh direalisasikan impian membawa Pasti ini ke peringkat antarabangsa?
Pencapaian Pasti mutakhir ini telah berjaya menjadi pilihan rakyat
Malaysia. Yang terdekat, kami sudah berjaya membuka Pasti di Kemboja dan
Sri Lanka.
Pada masa yang sama kita sedang berusaha juga membuka
Pasti di Sudan dan Filipina. Akan datang, kita juga akan buka di
beberapa buah negara dengan guru-guru dari negara
tersebut dilatih terlebih dahulu di negara kita. Dalam masa terdekat
ini juga kita akan melengkapkan kurikulum Pasti ini khusus untuk
non-muslim. Kami melakukan persediaan ini semua kerana mahu meningkatkan
lagi kehebatan Pasti.
Apakah yang membezakan kurikulum Pasti jika dibandingkan dengan pusatpusat pra sekolah yang lain?
Walaupun kemudahan Pasti agak terhad, tetapi prasarana tidak menjadi
faktor utama pencapaian Pasti. Yang paling penting adalah kurikulumnya.
Kurikulum Pasti ini menyeluruh dengan memakismakan aspek kebolehan
murid-murid untuk belajar. Sebab itu, kami memperkenalkan 5M berbeza
dengan 3M yang diperkenalkan arus perdana.
Selain Membaca, Menulis dan Mengira, Pasti mengutamakan Menghafaz dan Mengamal.
Kami tidak mahu mereka hanya pandai membaca dan menulis.
Sebab itu pelajar-pelajar Pasti ini bukan sahaja cemerlang dari segi akademik tetapi mereka juga cemerlang dari segi agama.
Bahkan mereka cemerlang dalam penghayatan dan pengamalan agama.
Kami sudah tambah elemen dalam kurikulum Pasti iaitu pra-tahfiz. Mereka
bukan sahaja bagus dari segi akhlak dan agama tetapi kami juga berusaha
menyimpan al-Quran dalam dada murid-murid. Secara asasnya mereka sudah
mampu menghafaz juzuk-juzuk Amma dalam al-Quran.
Pada 2015 ini,
kami sudah gerakkan program pra tahfiz di seluruh tahfiz di Malaysia
untuk melaksanakannya. Sebelum ini selama dua tahun kami laksanakan
sebagai pilot programme di beberapa Pasti yang ada kemampuan dan
kesediaan. Tetapi pada tahun ini kami sudah wajibkan semua Pasti
laksanakan program pra tahfiz yang juga termasuk dalam jadual
pembelajaran mereka.
Ini bermakna Pasti bukanlah pra sekolah yang berasaskan keuntungan?
Pasti ini berbeza dengan tadika-tadika lain kerana tidak memfokuskan
kepada keuntungan atau bisnes. Kami lebih kepada tanggungjawab sosial,
tanggungjawab agama dan tanggungjawab dakwah. Dalam masa yang sama kami
nak bantu masyarakat supaya dapat melahirkan generasi soleh pintar. Itu
merupakan visi kami.
Tujuan kami menekankan bagi melahirkan generasi soleh pintar ini supaya dapat membentuk
generasi yang bertakwa kepada Allah, generasi berakhlak, generasi
mengamal tuntutan agama dan pada masa yang sama mereka pintar. Kami
tidak mahu generasi akan datang hanya pintar, pintar menipu, pintar
menyeleweng, pintar rasuah, ini yang kami tidak mahu. Sedari awal lagi
kami menerapkan asas-asas Islam.
Apabila seseorang pelajar itu
pandai membaca tidak semestinya dia tahu daripada segi agama. Apabila
diketengahkan cepat membaca atau cepat menulis, ianya hanya satu sahaja
daripada elemen pendidikan. Sedangkan kanakkanak ini mempunyai aspek
yang sangat luas untuk dibangunkan. Sebab itu kami menekankan value
based education.
Di negara Eropah atau Barat pun mereka sudah
beralih kepada value based education. Mereka sudah melihat betapa
pentingnya membina manusia. Sebab mereka juga telah melihat kerosakan
generasi mereka.
Jadi, sekarang pentingnya pengamatan dan pengamalan agama sebagai teras dalam jiwa anak-anak.
Keistimewaan dan perbezaan di Pasti inilah agaknya menjadikan Pasti pilihan pelbagai golongan masyarakat?
Saya belum mendapat data terperinci dari negeri-negeri tetapi data yang
saya dapat dari beberapa negeri, jumlah pelajar semakin meningkat.
Terkini jumlah pelajar Pasti kira-kira 90,000 orang di seluruh negara. Sekarang, bukan sahaja ahli PAS yang menyambut baik pakej pendidikan Pasti.
Bahkan majoriti ahli Umno dan masyarakat Malaysia yang lain.
Pada masa yang sama, masyarakat non-muslim melihat anak-anak Pasti ini
apabila masuk ke sekolah rendah menjadi top ten dalam pelajaran. Bukan
sahaja melihat pelajar-pelajar lepasan Pasti ini cemerlang dari segi
agama tetapi juga mempunyai akhlak yang baik. Ini pun menarik minat
mereka. Kami mempunyai data dan maklumat masyarakat India dan Cina
menghantar anak ke Pasti. Kalau di Sabah lagi ramai.
Sejauh mana penerimaan masyarakat Sabah dan Sarawak terhadap pendidikan Pasti ini?
Jika di Sabah, kita dapat lihat masyarakat bukan Islam menghantar
anak-anak mereka ke Pasti. Bahkan terdapat juga permohonan dari kalangan
masyarakat Iban di Sarawak. Mereka juga berhajat Pasti dibuka di tempat
mereka.
Adakah Pasti juga menyediakan kursus-kursus pemantapan mengajar untuk guru-guru?
Guru-guru Pasti ini kita wajibkan mengikuti kurikulum pendidikan guru.
Kami mempunyai empat peringkat iaitu peringkat asas, peringkat sijil,
peringkat lanjutan dan peringkat guru pakar. Peringkat satu hingga tiga
ini mesti diikuti semua guru. Kemudian selesai tiga peringkat barulah
mereka layak mengikuti peringkat guru pakar.
Sekarang kita mempunyai lebih 300 guru pakar Pasti di seluruh Malaysia.
Mereka inilah yang menjadi jurulatih Pasti di peringkat negeri. Kami
juga mewajibkan semua guru mengikuti usrah bulanan yang lebih kepada in
house training seperti guru-guru membincangkan mengenai teknik terkini
pedagogi, kemahiran komunikasi, kemahiran mengurus kelas dan banyak lagi
yang kami susun sepanjang tahun.
Kami membantu guruguru Pasti
mengemaskini pengetahuan sedia ada dan menambah lagi pengetahuan mereka.
Sebab itu guru-guru Pasti ini dilihat sentiasa segar dalam mendidik
anak-anak. Komitmen guru-guru ini jugalah membawa kejayaan kepada Pasti
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !